Jak co wtorek pora na „Wiadomości z powietrza”, dzisiaj podsumowanie tygodnia nr 23. Będzie to trochę nietypowe wydanie, bo dużo będzie na jeden temat. Blokada lotnicza Kataru. Nie da się od tego tematu uciec, bo uderza w dużego gracza, jedną z najbardziej luksusowych linii na świecie, a jak się okazuje może mieć też wpływ na całą branżę. Na szczęście są też dobre informacje, zapraszam do lektury!

Blokada m.in. przestrzeni powietrznej Katarulink 

Bahrain, Arabia Saudyjska, Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Egipt zerwały stosunki dyplomatyczne z Katarem i zamknęły swoją przestrzeń powietrzna dla Qatar Airways. Jednocześnie linie Emirates, Etihad Airways, FlyDubai, Air Arabia, Suadia i Gulf Air przestały latać do Doha. Zamknięcie przestrzeni powietrznej skutkuje również ograniczeniem przepustowości portu lotniczego w Doha tylko do jednego pasa startowego. Powodem takich sankcji jest domniemane finansowanie terroryzmu przez Katar.

źródło: Flightradar24.com

Mapy pokazujące jak wydłużą się trasy przelotowe do i z Doha – link

Qatar Airways nie będzie jedyną ofiarą blokady przestrzeni powietrznejlink 

W pierwszym okresie sankcje dotkną przede wszystkim pasażerów i samego przewoźnika. Będzie musiał zawiesić nawet kilkanaście procent swoich połączeń w regionie. Stanowiły one również istotne źródło ruchu przesiadkowego, co na pewno odbije się na wynikach całej siatki połączeń. Wcześniej wprowadzone restrykcje dotyczące wnoszenia elektroniki na pokłady w rejsach do USA i obostrzenia wizowe dodatkowo pogarszają sytuację Qatar Airways.

źródło: Qatar

Kolejnymi ofiarami tych sankcji mogą zostać jednak producenci samolotów. Dotyczy to obu gigantów Airbusa i Boeinga. W Airbusie Qatar ma duże zamówienia, w tym na nierentownego A380, ale też na nowe modele. W Boeingu z kolei Katarczycy zamówili na razie kiepsko sprzedający się model B777X, co może postawić pod znakiem zapytania rentowność i przyszłość tego programu.

Informacje o wspieraniu terroryzmu to dzieło rosyjskich hakerów?link 

Taką informację podał nie byle kto, bo CNN opierając się na informacja z amerykańskiego wywiadu. Na razie trudno potwierdzić cokolwiek w tym temacie. Pojawiają się również inne teorie, jedna z nich mówi że sankcje są efektem wizyty Prezydenta USA w Arabii Saudyjskiej. Inne wskazują, że to jakaś forma zmowy Emirates i Etihad Airways z rządem USA. Zapewne pojawią się kolejne domysły. Na razie pewne jest tylko, że Qatar Airways jest w poważnych tarapatach.

LOT zarobił aż 184 mln PLN na lataniu w 2016 rokulink

To najlepszy wynik narodowego przewoźnika od lat. Dają efekty prowadzona od 2013 roku restrukturyzacja oraz sprzyjające warunki globalne, przede wszystkim niska cena ropy. Warto podkreślić, że 2016 rok był pierwszym okresem dynamicznego wzrostu linii, bo zakończeniu restrykcji związanych z otrzymaną pomocą publiczną. Póki co wygląda, że wybrane przez LOT kierunki takie jak Tokio i Seul oraz zwiększone oferowanie do USA dały pozytywny efekt.

źródło: www.lot.com

Nowe samoloty – dobrze w Airbusie, a średnio w Boeingulink1 link2

Boeing zdążył na czas z dostawą pierwszego egzemplarza B737MAX8 dla Malindo Air, ale niestety kolejne dla Norwegiana będą opóźnione. Na razie nie wiadomo jak długo, ale linia zapewnia, że nie opóźni to startu rejsów z Irlandii do USA.

źródło: airwaysmag.com

Airbus miał lepszy tydzień. Nowy hit tego producenta czyli A321neo w barwach Virgin America odbył swój pierwszy komercyjny rejs. Ponadto zakończył się kolejny etap produkcji najbrzydszego samolotu świata czy Airbus BelugaXL, który ma służyć do transportu kadłubów w trakcie produkcji. Dziób nowego samolotu przetransportował jego mniejszy brat – Beluga (bez XL).

Można wylicytować udział w odbiorze i pierwszym locie Boeinga B737MAXlink 

Wprawdzie w kontekście powyższych informacji o opóźnieniu w dostawie nie wiadomo do końca kiedy to wydarzenie będzie miało miejsce, ale można wylicytować udział w procesie odbioru i pierwszym rejsie B737MAX w barwach Norwegiana. W tym locie udział weźmie również CEO Bjorn Kjos. Dochód z licytacji zostanie przeznaczony na cele dobroczynne za pośrednictwem UNICEF.

 

 

Share: